På samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen beteendevetenskap har vi en spännande fördjupning, nämligen kriminologi. Harry, som är lärare på Drottning Blankas Gymnaseiskola Söderport i Malmö, berättar mer om vad du får göra på programmet, och varför han tycker att ämnet är så intressant.

Vad är det bästa med att undervisa på Kriminologi?
Det bästa är att se engagemanget och intresset för ämnet hos eleverna. Det är ett så roligt och spännande ämne som ger undervisningen ett unikt driv. Vi jobbar med allt från dagsaktuella händelser till historiska brott, utifrån bakgrundsfakta och kriminologiska teorier. Det finns oändligt många olika ingångar, men kriminalitet, med fokus på orsak, konsekvens och lösning är alltid centralt.

Det är ett väldigt varierat ämne, för det rör hela samhället, både då och nu. Tänk att du får uppgiften att ta reda på hur Al Capone kunde nå sån framgång i 30-talets Chicago. Vad kan det lära oss om dagens samhälle och kriminalitet? Eller gärningsmannaprofilering; vad kan vi lära oss av en seriemördares beteende, och hur arbetar polisen för att analysera brott? Vi ser på dokumentärer, lyssnar på poddar och hänger med i det som händer i media och samhället. Vi gör också studiebesök och träffar olika personer som kan ge en djupare bild av brott, som poliser, fängelsepräster och studenter som pluggar kriminologi. Det ger en dynamik och variation som gör att det aldrig blir tråkigt.

Det finns många blivande kriminologer, poliser, psykologer och beteendevetare bland våra elever.

Hur är eleverna på programmet?
Våra elever är väldigt engagerade och intresserade, men också bra på att analysera och resonera om de ämnen vi jobbar med. Det känns som att ambitionen att plugga och utvecklas kommer automatiskt, just eftersom intresset är så stort. Utvecklingen är verkligen uppenbar. Vi har tanken att utbildningen ska växa och fördjupa ämnet kriminologi för varje år. I ettan läser ni inga kurser som har direkt koppling till kriminologiprogrammet men vi börjar redan där att prata om och jobba med ämnet. Sen, i tvåan och trean, blir det mer och mer fokus på kriminologi och rena kurser som är kopplade till ämnet.

Poängen här är att jag ser elevernas utveckling, och det är otroligt imponerande hur de använder sina kunskaper och visar vad de lärt sig, hela tiden. Det finns många blivande kriminologer, poliser, psykologer, beteendevetare och så vidare, bland våra elever.

Hur kan en vanlig dag kan se ut på samhällsvetenskapsprogrammet?
Varje lektion börjar med en liten prat- och frågestund – “Hur är läget?” och sånt. Det är rätt avslappnad stämning. Sen kör vi igång med lektion. Jag brukar ha en genomgång och repetition, påminnelse eller uppdatering av det vi jobbar med. Just nu jobbar till exempel tvåorna med organiserad brottslighet, ett riktigt intressant och aktuellt ämne.

Har vi digital lektion brukar jag sen köra enskilda samtal, så att alla får chansen att ställa egna frågor till bara mig. Är vi i klassrummet på plats på skolan, jobbar eleverna på, och jag går runt i klassrummet och pratar med alla, hela tiden. Försöker hinna med att prata med alla på varje lektion. Stämningen är alltid bra, och det är studiero på lektionerna. Alla elever är verkligen schyssta mot varandra, peppar och stöttar sina klasskompisar. Även i korridorerna, trapporna och matsalen är det fin stämning; både bland personal och elever är stämningen riktigt bra. Det är en trygg och harmonisk skola att vara på.